|
 |
|
I Norge er LPG bedre kjent som propan, et biprodukt når råolje eller naturgass raffineres til petroleums- produkter som smøremidler, fyringsolje, diesel, parafin bensin, nafta osv.
Det brennes millioner av tonn LPG i Nordsjøen og Midt-Østen hvert år. Mengden som brennes vil gi nok energi til 70 millioner biler som kjører 30 000km. hvert år.
Propan brukes industrielt, til fyring, matlaging, camping og ikke minst som drivstoff i biler.
Verden over går det over 9 mill. biler på gass. I Nederland går over 400.000 og i Italia 1,1 mill biler på propan. Mange land som Frankrike, Tyskland, Tyrkia, Polen, Taiwan, Thailand, men også USA, Australia og Canada, har satt i gang store ombygginger. (tall fra 2004).
I Storbritannia har myndighetene startet et prosjekt "Powershift" og siden starten ifjor er det i UK installert 600 nye fyllestasjoner for gass og for tiden går det ca. 50.000 biler på gass. Rolls Roys-ene i Buckingham Palace er nå også bygget om til gass!
LPG i biler Propan har en rekke egenskaper som gjør gassen mest egnet som alternativ til bensindrift:
– Energiinnholdet er tilnærmet lik bensinens i temperatur +25 gr. C.
– Lavt trykk (6 bar) gir enkel og sikker oppbevaring, fylling og infrastruktur.
– Propan er meget ren, og forurenser motoren og motoroljen minimalt.
– Med sitt oktantall på 110 kan propan benyttes i høykomprimerte dvs. høyeffektive motorer.
– Renheten gir mindre skadelige avgasser enn bensin. Det gjelder særlig CO2, men også HC, NOx og CO
– Utstyr og montering av det som kreves for å konvertere en bilmotor fra bensin til LPG er enkel og rimelig
|
|
 |
De fleste biler med bensinmotor kan bygges om, både nye og eldre.
Størst økonomisk gevinst er det selv-følgelig med en bil som enten har et høyt forbruk og/eller lang årlig kjørelengde.
For de som er miljø-bevisst vil terskelen for å invistere i en ombygging selv-følgelig ligge lavere. Les mer!
|
 |
|